START ART בשכונות
סדרת מופעי מחול, פרפורמנס ומוזיקה במרכזים מסחריים בשכונות ירושלים
לכל המשפחה
2-12 בספטמבר 2025
על היוצרים
לירון בן יעקב היא כוריאוגרפית, רקדנית, במאית ומנהלת אמנותית, פעילה בזירת המחול מאז 2008. עבודתה עוסקת בזהות נשית, גוף בשינוי, שייכות וקהילה, תוך חיבור בין תיאטרון מחול עכשווי, מחול אתני, עשייה חברתית ושילוב מדיות. בן יעקב בעלת תואר ראשון בפילוסופיה מאוניברסיטת בן גוריון. יצירותיה הוצגו בפסטיבלים ובמות בארץ ובחו"ל, בין היתר "הנשים היושבות על שפת הבאר" (זוכת פרס שרת התרבות, 2017) ו־"חמסין" (2021). בשנים האחרונות היא יוצרת ומובילה פרויקטים אמנותיים בירושלים, בהם "Start Art" – סדרת מופעי מחול, פרפורמנס ומוזיקה בשכונות ירושלים – ו"נושמת" – מיזם ווידאו דאנס עם נשים חד-הוריות.
פועלת כמנטורית, מלווה אמנים, ומנחה קורסים מותאמים לאוכלוסיות מגוונות, ביניהם “רוקדות נושמות” לקהלים מהשירותים החברתיים. זכתה במלגות ותמיכות מגופים כמו עיריית ירושלים, מפעל הפיס, יעל – בית ליוצרי מחול ופרפורמנס עצמאיים בירושלים, חממת מחול שלם והקרן השווייצרית
לירון בן יעקב היא כוריאוגרפית, רקדנית, במאית ומנהלת אמנותית, פעילה בזירת המחול מאז 2008. עבודתה עוסקת בזהות נשית, גוף בשינוי, שייכות וקהילה, תוך חיבור בין תיאטרון מחול עכשווי, מחול אתני, עשייה חברתית ושילוב מדיות. בן יעקב בעלת תואר ראשון בפילוסופיה מאוניברסיטת בן גוריון. יצירותיה הוצגו בפסטיבלים ובמות בארץ ובחו"ל, בין היתר "הנשים היושבות על שפת הבאר" (זוכת פרס שרת התרבות, 2017) ו־"חמסין" (2021). בשנים האחרונות היא יוצרת ומובילה פרויקטים אמנותיים בירושלים, בהם "Start Art" – סדרת מופעי מחול, פרפורמנס ומוזיקה בשכונות ירושלים – ו"נושמת" – מיזם ווידאו דאנס עם נשים חד-הוריות.
פועלת כמנטורית, מלווה אמנים, ומנחה קורסים מותאמים לאוכלוסיות מגוונות, ביניהם “רוקדות נושמות” לקהלים מהשירותים החברתיים. זכתה במלגות ותמיכות מגופים כמו עיריית ירושלים, מפעל הפיס, יעל – בית ליוצרי מחול ופרפורמנס עצמאיים בירושלים, חממת מחול שלם והקרן השווייצרית
רקדן ויוצר, הקים ומנהל את בית הספר למחול ותנועה לגברים בירושלים, היחיד מסוגו בארץ- 'כל עצמותי תאמרנה', הפועל מאז שנת 2008. מהקמתו של בית הספר ועד היום, אייל מנהל את בית הספר ומלמד שיעורי ריליס, טכניקה, ושיעורי 'גופי תורה', המחברים בין המקורות היהודיים לתנועה שהם מחוללים בגוף.
רקדן באנסמבל כעת, להקת מחול של גברים דתיים המוכרת ע"י משרד התרבות, הפועלת מאז שנת 2013. במהלך השנים הופיע עם הלהקה בארץ ובחו"ל, בין היתר במדריד, לונדון, ניו יורק, פילדלפיה, ניו ג'רזי, מינכן, ברלין, מונסטר. כמו כן יצר יצירות באופן עצמאי- 'חלום השלכת הראש', 'הולך בטל.ם', והשתתף כרקדן בכ-15 יצירות עם האנסמבל, שנוצרו ע"י כוריאוגרפים שונים מהארץ ומהעולם.
כיום מופיע כרקדן בהופעות ופרויקטים שונים- ביצירה 'דרך ארץ' עם אנסמבל כעת, בהופעות של קבוצת מאחיה (העוסקת בפרפורמנס במרחב הציבורי בדגש על ריקוד פולקלור), וביצירה משותפת של מחול ומוזיקה תימנית מסורתית- 'כי במקלי'.
ועוד פרויקטים רבים כמו פסטיבל בין שמיים לארץ (בכל שנה מאז 2010) , סיטי דאנס, שתפ"ים קצרים/ בין תחומיים, ועוד.
רקדן ויוצר, הקים ומנהל את בית הספר למחול ותנועה לגברים בירושלים, היחיד מסוגו בארץ- 'כל עצמותי תאמרנה', הפועל מאז שנת 2008. מהקמתו של בית הספר ועד היום, אייל מנהל את בית הספר ומלמד שיעורי ריליס, טכניקה, ושיעורי 'גופי תורה', המחברים בין המקורות היהודיים לתנועה שהם מחוללים בגוף.
רקדן באנסמבל כעת, להקת מחול של גברים דתיים המוכרת ע"י משרד התרבות, הפועלת מאז שנת 2013. במהלך השנים הופיע עם הלהקה בארץ ובחו"ל, בין היתר במדריד, לונדון, ניו יורק, פילדלפיה, ניו ג'רזי, מינכן, ברלין, מונסטר. כמו כן יצר יצירות באופן עצמאי- 'חלום השלכת הראש', 'הולך בטל.ם', והשתתף כרקדן בכ-15 יצירות עם האנסמבל, שנוצרו ע"י כוריאוגרפים שונים מהארץ ומהעולם.
כיום מופיע כרקדן בהופעות ופרויקטים שונים- ביצירה 'דרך ארץ' עם אנסמבל כעת, בהופעות של קבוצת מאחיה (העוסקת בפרפורמנס במרחב הציבורי בדגש על ריקוד פולקלור), וביצירה משותפת של מחול ומוזיקה תימנית מסורתית- 'כי במקלי'.
ועוד פרויקטים רבים כמו פסטיבל בין שמיים לארץ (בכל שנה מאז 2010) , סיטי דאנס, שתפ"ים קצרים/ בין תחומיים, ועוד.
קרן רוטשטיין (די גיי' גונדי) היא זמרת, דיג׳יית ומורה ליוגה. המוסיקה תמיד ליוותה אותה והייתה חלק בלתי נפרד מחייה. היא נולדה למשפחה ששורשיה נטועים במוסיקה הפרסית, וביתה תמיד היה מלא בשירתה היפיפייה של אימה, הזמרת ז'נט יהודיאן רוטשטיין. במהלך נעוריה, למדה בבית ספר ״האקדמיה למוסיקה״, שם התמקצעה בשירת אופרה בפרט ובמוסיקה קלאסית בכלל. בימים אלו, הוציאה לאוויר העולם EP שמשלב לכדי יצירה אחת, את כל מה שחוותה במהלך המסע המוסיקלי שלה.
על היצירה במסגרת START ART 2025:
היצירה שלי מחברת אותנו לשורשים שלנו, לקצב ולגרוב שהוא למעשה פעימות הלב שלנו, ולמוסיקה הבתולית והטהורה ביותר שממנה בעצם כולנו הגענו. השיר DEL בא לשים דגש על הכוח הנשי.כיום באיראן, ישנן מהומות והתעוררות גדולה של העם הפרסי, כאשר הזעקה הגדולה וקריאת התיגר על הממשל, מגיעה מהנשים והנערות. הן מבקשות להיות חופשיות, שוות, להשמיע את קולן ולבטא את עצמן.בתור אישה, בתור דור שני לתרבות ולמסורת הפרסית ובתור יוצרת ומפיקה ששורשיה נטועים במוסיקה הפרסית, חשוב לי לתת ביטוי לקולן ולעודד את קריאתן.
קרן רוטשטיין (די גיי' גונדי) היא זמרת, דיג׳יית ומורה ליוגה. המוסיקה תמיד ליוותה אותה והייתה חלק בלתי נפרד מחייה. היא נולדה למשפחה ששורשיה נטועים במוסיקה הפרסית, וביתה תמיד היה מלא בשירתה היפיפייה של אימה, הזמרת ז'נט יהודיאן רוטשטיין. במהלך נעוריה, למדה בבית ספר ״האקדמיה למוסיקה״, שם התמקצעה בשירת אופרה בפרט ובמוסיקה קלאסית בכלל. בימים אלו, הוציאה לאוויר העולם EP שמשלב לכדי יצירה אחת, את כל מה שחוותה במהלך המסע המוסיקלי שלה.
על היצירה במסגרת START ART 2025:
היצירה שלי מחברת אותנו לשורשים שלנו, לקצב ולגרוב שהוא למעשה פעימות הלב שלנו, ולמוסיקה הבתולית והטהורה ביותר שממנה בעצם כולנו הגענו. השיר DEL בא לשים דגש על הכוח הנשי.כיום באיראן, ישנן מהומות והתעוררות גדולה של העם הפרסי, כאשר הזעקה הגדולה וקריאת התיגר על הממשל, מגיעה מהנשים והנערות. הן מבקשות להיות חופשיות, שוות, להשמיע את קולן ולבטא את עצמן.בתור אישה, בתור דור שני לתרבות ולמסורת הפרסית ובתור יוצרת ומפיקה ששורשיה נטועים במוסיקה הפרסית, חשוב לי לתת ביטוי לקולן ולעודד את קריאתן.
אני יוצר בתוך המרחב המוזיקלי הייחודי של שירת הדיוואן היהודית-תימנית. אני חוקר ומגלה לחנים וטקסטים נדירים שהולכים ונשכחים ומחיה אותם דרך ביצוע חדש בצליל רענן ובן זמננו.
על היצירה במסגרת START ART 2024: היצירה הנוכחית מבוססת על לחן שורשי קצבי שנועד במסורת לביצוע בשילוב מחול. השיר מתפתח דרך שלושה מקצבים וכך מצליח להטעין באנרגיה מלהיבה משפט מלודי יסודי ופשוט יחסית. שילבתי ביצירה "קריאות" מלודיות מתוך הסגנון ורצ'יטטיב שמדגיש את ההגייה המיוחדת ואת הקצביות האימננטית של הטקסט השקול. בחרתי בחלקים מן הטקסט המפורסם של שבזי "אם ננעלו" כדי להתחבר לקהל המגוון של הרחוב הירושלמי.
אני יוצר בתוך המרחב המוזיקלי הייחודי של שירת הדיוואן היהודית-תימנית. אני חוקר ומגלה לחנים וטקסטים נדירים שהולכים ונשכחים ומחיה אותם דרך ביצוע חדש בצליל רענן ובן זמננו.
על היצירה במסגרת START ART 2024: היצירה הנוכחית מבוססת על לחן שורשי קצבי שנועד במסורת לביצוע בשילוב מחול. השיר מתפתח דרך שלושה מקצבים וכך מצליח להטעין באנרגיה מלהיבה משפט מלודי יסודי ופשוט יחסית. שילבתי ביצירה "קריאות" מלודיות מתוך הסגנון ורצ'יטטיב שמדגיש את ההגייה המיוחדת ואת הקצביות האימננטית של הטקסט השקול. בחרתי בחלקים מן הטקסט המפורסם של שבזי "אם ננעלו" כדי להתחבר לקהל המגוון של הרחוב הירושלמי.
מג'נגל, משלב ומהטל בין ריקוד לקרקס וליצנות. בין מורכבות לפשטות. אלו הם חיי המקצועיים, יום אחד אני מופיע לילדים ובערב פרפורמנס למבוגרים. גדלתי בירושלים, ברחובות של נחלאות. למדתי 3 שנים בביה"ס לקרקס. יצרתי והשתתפתי בשלל יצירות שעלו בפסטיבלים שונים ברחבי הארץ. החלום שלי הוא להביא את הפשטות הילדית למבוגרים ואת העומק והתובנות של המבוגרים לילדים.
על היצירה במסגרת START ART 2025:
מחול אקספרסיוניסטי שמביא התייחסות למורכבות החיים בצל ההתרחקות מהטבע והטביעה בתוך הציביליזציה. המופע נע בין משעשע למטריד, בין חלום למציאות, בין וירטואוזיות לפשטות, בין ליצנות לריקוד.
מג'נגל, משלב ומהטל בין ריקוד לקרקס וליצנות. בין מורכבות לפשטות. אלו הם חיי המקצועיים, יום אחד אני מופיע לילדים ובערב פרפורמנס למבוגרים. גדלתי בירושלים, ברחובות של נחלאות. למדתי 3 שנים בביה"ס לקרקס. יצרתי והשתתפתי בשלל יצירות שעלו בפסטיבלים שונים ברחבי הארץ. החלום שלי הוא להביא את הפשטות הילדית למבוגרים ואת העומק והתובנות של המבוגרים לילדים.
על היצירה במסגרת START ART 2025:
מחול אקספרסיוניסטי שמביא התייחסות למורכבות החיים בצל ההתרחקות מהטבע והטביעה בתוך הציביליזציה. המופע נע בין משעשע למטריד, בין חלום למציאות, בין וירטואוזיות לפשטות, בין ליצנות לריקוד.
בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול, חי ופועל בירושלים. בנוסף ליצירה מקורית דור עוסק בהלחנה למדיה, וידאו ותיאטרון, ויצירת שיתופי פעולה עם אמני סאונד, פרפורמנס, מחול ומסך. יצירתו מושפעת מהעיסוק בגבולות האסטטיים שבין האקוסטי לאלקטרוני, בין המוכן למאולתר ובין המסורתי לחדש. מלבד העיסוק בהפקה מוסיקלית, ביצוע והקלטה, יצירתו כוללת שיתוף פעולה מבוסס אלתור עם אמנים ממדיומים שונים.
על היצירה במסגרת START ART 2025:
במסגרת העבודה המשותפת שלנו ניסינו לראות איפה המוסיקה והתנועה מהדהדות, משלימות או מתנגדות אחת לשנייה. האינטראקציה בין המדיומים השונים היא חוויה מאד מיוחדת של יצירה.
בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול, חי ופועל בירושלים. בנוסף ליצירה מקורית דור עוסק בהלחנה למדיה, וידאו ותיאטרון, ויצירת שיתופי פעולה עם אמני סאונד, פרפורמנס, מחול ומסך. יצירתו מושפעת מהעיסוק בגבולות האסטטיים שבין האקוסטי לאלקטרוני, בין המוכן למאולתר ובין המסורתי לחדש. מלבד העיסוק בהפקה מוסיקלית, ביצוע והקלטה, יצירתו כוללת שיתוף פעולה מבוסס אלתור עם אמנים ממדיומים שונים.
על היצירה במסגרת START ART 2025:
במסגרת העבודה המשותפת שלנו ניסינו לראות איפה המוסיקה והתנועה מהדהדות, משלימות או מתנגדות אחת לשנייה. האינטראקציה בין המדיומים השונים היא חוויה מאד מיוחדת של יצירה.
חיה ועובדת בירושלים. במסגרת הלימודים לתואר ראשון במחלקה לאמנות בבצלאל, גיליתי את עולם ריקודי הבטן והתחלתי להשתתף בפרויקטים עצמאיים בתחום והופעתי בפסטיבלי שונים בארץ וגם בחו"ל. מאז המשכתי אל עולם הפרפורמנס והליצנות הרפואית, שבה החיבור בין בני אנוש הוא ראשוני ומוחלט.
על היצירה במסגרת START ART 2025: ביצירה שלי אני מבקשת לחבר בין המחול המזרחי לעולם הפרפורמנס מתוך גישה שבאה לחלוק רגש, ולהזמין רגע של שינוי עם הקהל בתוך תחומי המופע.קראתי לריקוד שלי 'מור ולבונה', ובו אני מבקשת להתחקות אחר תנועה של התפתחות ושינוי, כשצעיף המשי מהמחול המצרי משמש כמוטיב מוביל. שיתוף הפעולה בין המשתתפים בפרויקט מאפשר לחיבורים, שעל פניו נראים לא מתאימים, להתמזג ולהפוך למשהו חדש. המוזיקה בניחוח התימני פוגשת את טראנס הראש מצפון אפריקה ואת הנזילות של המחול העכשווי מתוך טכניקה של ריקודי הבטן.
חיה ועובדת בירושלים. במסגרת הלימודים לתואר ראשון במחלקה לאמנות בבצלאל, גיליתי את עולם ריקודי הבטן והתחלתי להשתתף בפרויקטים עצמאיים בתחום והופעתי בפסטיבלי שונים בארץ וגם בחו"ל. מאז המשכתי אל עולם הפרפורמנס והליצנות הרפואית, שבה החיבור בין בני אנוש הוא ראשוני ומוחלט.
על היצירה במסגרת START ART 2025: ביצירה שלי אני מבקשת לחבר בין המחול המזרחי לעולם הפרפורמנס מתוך גישה שבאה לחלוק רגש, ולהזמין רגע של שינוי עם הקהל בתוך תחומי המופע.קראתי לריקוד שלי 'מור ולבונה', ובו אני מבקשת להתחקות אחר תנועה של התפתחות ושינוי, כשצעיף המשי מהמחול המצרי משמש כמוטיב מוביל. שיתוף הפעולה בין המשתתפים בפרויקט מאפשר לחיבורים, שעל פניו נראים לא מתאימים, להתמזג ולהפוך למשהו חדש. המוזיקה בניחוח התימני פוגשת את טראנס הראש מצפון אפריקה ואת הנזילות של המחול העכשווי מתוך טכניקה של ריקודי הבטן.
כבת למורה לתנועה ולריקוד, התנועה הייתה תמיד חלק טבעי מחיי. בשנתי הראשונה ללימודים באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים גיליתי את הקפוארה והתאהבתי מייד. מאז, אני נעה בין עולם המחול לעולם הקפוארה ומוצאת המון הנאה כששני העולמות האלו מתחברים. אחרי הלימודים טסתי לברזיל והתאמנתי שם עם מאסטרים ברזילאיים. היום אני מלמדת חוגי קפוארה בירושלים ובסביבתה וממשיכה לרקוד וליצור בעצמי. במהלך השנים יצרתי יצירות שעלו בפסטיבל שונים: "ואז, שוב, מה עכשיו" "בזיגזג ישר" ו"צירי גדילה".
על היצירה במסגרת START ART 2025:
היצירה מתכתבת עם עולם המחול ועולם הקפוארה הן מבחינה תנועתית והן מבחינה אישית. במהלך העבודה שלי אני מרגישה שעולות בי שאלות לגבי מה אני מרגישה בתור רקדנית ומה אני מרגישה בתור לוחמת, ואילו סוגים של עוצמות אני מוצאת בכל אחד מהעולמות האלה. היצירה מדברת על תהליך שינוי של אדם שמגלה את עצמו מחדש מזוויות שונות בכל פעם מחדש, גם כשלא התכוון לכך.
כבת למורה לתנועה ולריקוד, התנועה הייתה תמיד חלק טבעי מחיי. בשנתי הראשונה ללימודים באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים גיליתי את הקפוארה והתאהבתי מייד. מאז, אני נעה בין עולם המחול לעולם הקפוארה ומוצאת המון הנאה כששני העולמות האלו מתחברים. אחרי הלימודים טסתי לברזיל והתאמנתי שם עם מאסטרים ברזילאיים. היום אני מלמדת חוגי קפוארה בירושלים ובסביבתה וממשיכה לרקוד וליצור בעצמי. במהלך השנים יצרתי יצירות שעלו בפסטיבל שונים: "ואז, שוב, מה עכשיו" "בזיגזג ישר" ו"צירי גדילה".
על היצירה במסגרת START ART 2025:
היצירה מתכתבת עם עולם המחול ועולם הקפוארה הן מבחינה תנועתית והן מבחינה אישית. במהלך העבודה שלי אני מרגישה שעולות בי שאלות לגבי מה אני מרגישה בתור רקדנית ומה אני מרגישה בתור לוחמת, ואילו סוגים של עוצמות אני מוצאת בכל אחד מהעולמות האלה. היצירה מדברת על תהליך שינוי של אדם שמגלה את עצמו מחדש מזוויות שונות בכל פעם מחדש, גם כשלא התכוון לכך.